|
|
|
ugustinus
is geboren in deze Numidische plaats in het Romeinse Rijk. Thagaste is een
katholieke stad, waar veel invloed ondervonden wordt van de donatisten.Rome
is sinds 313 officieel christelijk.
Donatisten zijn een christelijke sekte, die zich tijdens de vervolgingen
van de christenen zuiver hebben opgesteld. In de tijd van Augustinus
kijken ze neer op de katholieken, die in die moeilijke tijden wat
meer compromissen hebben gesloten. De donatisten vereren de martelaarsgraven.
Ook de katholieke moeder van Augustinus Monnica heeft een bewondering
voor martelaarsgraven.
Augustinus is een groot redenaar en houdt van de retorica. Dat doet hij
alleen in het Latijn. Het Grieks is er bij Augustinus zelfs met zweepslagen
niet in te krijgen. Later zullen nog vele intellectuelen op hem neerkijken:
afkomstig uit Afrika en geen Grieks.
Dat Augustinus in Romeins Afrika opgroeit blijkt uit het model dat Augustinus
formuleert over de orde in de wereld. Deze berust op de vergelijking met
moza«eken: de belangrijkste kunstvorm in Romeins Afrika:
"Als iemand van zo dichtbij naar een complex moza«ek zou
kijken dat hij alleen de losse steentjes zag, zou hij zeggen dat de
kunstenaar geen gevoel voor compositie heeft en de kleine stukjes lukraak
heeft neergelegd, omdat hij niet in ¹¹n keer het hele
patroon in zich kon opnemen, dat werd ingelgd om een beeld van schoonheid
te vormen." (De Ordine 1,2)
Op zijn 16-de jaar krijgt hij een relatie met een vrouw, waarvan de naam
niet bekend is. Deze relatie duurt 15 jaar en zij schenkt hem een zoon:
Adeodatis.
Augustinus wordt onderhouden door de rijke Romanianus. Augustinus verblijft
op zijn landgoed in de boomgaarden en bibliotheek van Romanianus.
|
|
|
ugustinus
komt sterk in aaanraking met Manichee•rs. Het maniche«sme is een
laat-antieke denkrichting, die lichamelijke onthechting als voorwaarde
stelt voor filosofische verlichting. Het is een christelijke sekte,
(ook met ketterij aangeduid) waarin iedere mens een deel van God
aanwezig is, dat van duistere krachten moet worden ontdaan. Augustinus
denken wordt sterk door Cicero beïnvloed. Hij schrijft dan
ook in dialogen, zoals veel ciceronianen. Met het denken volgens
de manicheïstische denkwijze is Augustinus in staat diepgaand
zelfonderzoek te doen.
Patricius, de vader van Augustinus sterft. Hij is een ambtenaar geweest
en niet christen. Monnica voegt zich vanuit Thagaste bij Augustinus.
In de overlevering heet het dat Augustinus zich in deze tjid overgeeft
aan sexuele uitspattingen. Wills betwijfelt dit. Zijn verhouding is een
trouwe relatie. Dit heeft Augustinus meerdere malen herhaald. Die trouw
is ook wederzijds. Dat eenzijdige beeld ontstaat mede door de titel van
een van boeken: Belijdenissen (Confessiones). Wij zouden "confessiones"
willen vertalen met "bekentenissen" maar de inhoud van de titel
duidt meer op belijden en getuigen.
|
|
|
ugustinus
heeft vanouds al een hele goede vriend. Deze vriend wordt ernstig
ziek. Hij wordt gedoopt tot het katholieke geloof. Augustinus tracht
tevergeefs hem te bekeren tot het manicheïsme. De vriend sterft.
Augustinus is ernstig verward en verdrietig: de helft van zijn ziel
is gestorven. Ook omdat hij zijn naaste vriend niet heeft kunnen bekeren.
Augustinus vindt de bijbelboeken nogal primitief. Niet zo hoogstaand als
de ciceriaanse teksten. Het boek Genesis boeit hem echter wel. Hij voelt
zich in deze tijd sterk betrokken op de teksten van Kaïn en Abel. Door
dit innelijke conflict ontvlucht hij zijn geboorteplaats.
|
|
|
ugustinus
ontpopt zich als prima leraar en redenaar in de wereld van de manicheïsten.
Haalt vele katholieken over wint openbare dichtwedstrijden.
Een citaat:
Het mooie, dat wij als een opzichzelfstaand iets bewonderenen prijzen,
heeft het smerige en lelijke als tegendeel,
terwijl het harmonieuze,
waarvan het onharmonieuze het tegendeel is,
onafscheidelijk verbonden is met iets anders
en niet op zich kan worden beoordeeld,
alleen in connectie met dat andere.
Bij Augustinus rijzen twijfels rond het maniche«sme. Het rationele
alternatief van de geloofsriching -die tegenover de mythische teksten
van de Bijbel stonden- haperen bij de toenmalige natuurwetenschappelijke
kennis. Een ontmoeting met de vooraanstaande manicheee•r Faustus
een goed redenaar, charismatisch en beminnelijk stelt de nu filosofischer
ingestelde Augustinus teleur.
Hoewel Augustinus veel succes heeft op het preekgestoelte en als
leraar tot leraar, heeft hij geen succes in het klaslokaal. Hij
gaat met zijn partner en zoon Adeodatus zijn geluk in Italië
beproeven.
|
|
|
ugustinus
heeft te lijden van de zeereis. Hij wordt ziek, maar de manicheïstische
vrienden in Rome behandelen hem goed. Ook in heidense kringen is hij
geliefd. Het keizerlijke hof regeert vanuit Milaan, Rome kijkt terug
op haar historisch verleden met bijpassende monumenten en cultuur.
In een verzoek om een heidens beeld in de senaatszaal terug te plaatsen
krijgen de Romeinen het te doen met de onverzettelijkkeid van de bisschop
van Milaan: Ambrosius.
Augustinus gaat door naar Milaan als hofredenaar. In Rome heeft hij wel
volgzamere leerlingen dan in Afrika, maar enkele betalen hem niet.
|
|
|
ugustinus
met zijn meegekomen familie, leidt een hofleven in Milaan. Monnica arrangeert
een huwelijk met een katholiek meisje uit hogere kringen. De partner -tot
dan- van Augustinus keert terug naar Afrika. Hoewel in latere werken Augustinus
veel bewondering toont voor Ambrosius, schrijft hij in deze tijd weinig
over Ambrosius. Er is geen aanwijzing dat ze elkaar vaak ontmoeten. Augustinus
krijgt veel hulp van Simplicianus. Hij is een katholiek en de mentor van
Augustinus. Hij brengt Augustinus in contact met het neo-platonisme.
Augustinus raakt in een worsteling met zichzelf. De legende verhaalt
van een kinderstem uit een nabijgelegen huis: Tolle, Lege:
neem en kies (sorteer, een werklied voor oogstende mensen) vaak in ook
vertaald met: neem en lees. Augustinus weet er voor zichzelf een betekenis
aan te geven, de duisternis valt hem af: Augustinus bekeert zich.
Hij verlaat het hof en leidt een ascetisch leven in Cassciacum. Augustinus
sluit daarbij aan de algemene regel in die periode en streek: keer je
af van de aardse genoegens om je volledigte wijden aan de rede.
Augustinus gaat nu veel schrijven: 4 dialogen tegenover één
boek tot dan toe. Ook begon hij aan Alleenspraken een nieuwe schrijfvorm.
Augustinus maakt kennis met een symbolische interpretatie van de
Bijbel, en wordt door Ambrosius in Milaan gedoopt.
In deze periode krijgt Augustinus meer waardering voor Monnica's vroomheid
en leert hij haar scherpzinnigheid waarderen.
|
|
|
ugustinus wenst
met de kring om zich heen terug te keren naar Afrika. In de winter is
de overtocht te gevaarlijk. De overtocht blijkt niet mogelijk door krijgshandelingen.
Monnica sterft. Augustinus blijft rustig in de verwachting van de hoop
van haar voortlevende ziel. Hji is rustiger vooral als je dat vergelijkt
met de onrust bij zijn onrust over het verlies van zijn goede vriend
in Thagaste. Augustinus verblijft nog in Rome, nu met andere gastheren
om daarna naar Afrika terug te keren.
|
|
|
ugustinus vestigt
zich op het landgoed van zijn vader en neemt de taken als decurio waar.
Schrijft de dialoog De leraar in dialoog met zijn zoon. Adeodatis
sterft echter al voor de uitgave.
Augustinus vertrekt naar Hippo Regius om daar een kloostergemeenschap
te stichten.
|
|
|
ugustinus ambieert
geen herderlijke rol als hij naar Hippo afreist. In deze tijd kan een
reizend kerkelijk leider verplicht worden bisschop te worden. augustinus
heeft al een naam opgebouwd. Hippo heeft echter al een bisschop: de Griek
Valerius. Augstinus wordt wel gevraagd de preken voor hem te verzorgen.
Valerius is niet zo vaardig in het Latijn.Zo wordt Augustinus betrokken
in het pastorale werk. Hij wordt tot priester gewijd. Hij raakt onvermijdelijk
betrokken in de religieuze -ook onverdraagzame- wedijver tussen de katholieken
en de donatisten aldaar. Lange tijd poogt Augustinus toenadering te bewerkstelligen:
Wat schieten wij op met die oude ruzies vraag ik je? De diepe wrok
van onze onbuigzame volgelingen heeft de wonden van onze parochies veel
te lang open gehouden, wonden waarvan het vlees ongevoelig is geworden,
zodat we geen behoefte meer voelen aan een dokter.
In 395 wordt Augustinus tot bisschop van Hippo gewijd. Zijn geschriften
onderzoekt hij zichzelf weer dieper in schrijft hij o.a. zijn Belijdenissen.
Als bisschop in die dagen word je nog niet uitgedost met de Middeleeuwse
attributen als mijter en staf. Wel worden bisschoppen ingezet in bestuurlijke
taken, zoals het werk van rechters.
In 410 dreunt de wereld op zijn grondvesten als Rome wordt ingenomen
door de Visigoten. Vele katholieken vluchten naar Afrika. Het centrum
van de toenmalige wereld vialt teloor, ondanks dat het keizerlijke hof
dan gevestigd is in Ravenna. Als tegenreactie ontstaat er een sterke drang
naar orde en discipline. Dat is ook in het denken van Augustinus terug
te vinden. Hij pleit voor dwingend onderricht in het katholieke geloof
en verleent medewerking aan een door de Romeinse overheid gedwongen rechtszaak
tussen donatisten en katholieken.
Zijn woorden zullen in later eeuwen door inquisitie aangehaald worden
bij foltering en executie van mensen, die als ketters zijn bestempeld.
Augustinus is in zijn tijd echter altijd een tegenstander geweest van
marteling en de doodstraf, zeker ook in relegieuse conflicten. Daarbij
is hij zelfs milder dan in deze tijd gebruikelijk is.
ugustinus schrijft
een ander bekend werk: de Stad van God. Dit werk, waar hij 15 jaar
aan werkt, beslaat alleen al 22 boeken. Augustinus is enorm productief
geweest. Op het eind van zijn leven maakt hij in Nalezingen een
inventarisatie in komt uit op 93 boeken, 300 brieven en 400 preken. Vanaf
de bekering in Milaan is Augustinus dan ook altijd vergezeld geweest van
stenografen en copi«sten. In deze tijden kennen we nog geen drukpersen
en kopieermachines, maar ook geen uitgevers en auteursrechten. Hierdoor
zijn er nogal wat bevestigingen nodig om op een andere plaats in het keizerrijk
de authenticiteit van een werk vast te stellen.
In zijn laatste jaren leeft Augustinus teruggetrokken in zijn kloostergemeenschap.
Zijn kloosterregels zijn gericht op vriendschap. Aan de tafel waaraan
de gemeenschap eet heeft hij dan ook gekerft:
Hij die zich verbijt van afgunst vanwege andermans afwezigheid,
Kan beter zijn eten laten staan en van tafel gaan.
|
|
|
Onze parochie
Agenda en nieuws
Liturgie
Geloof en Spiritualiteit
Programma
Overwegingen
Augustinus
Kerk en Wereld
Begraafplaats
Links
Contact
|