Oecumene

Oecumene: eenheid in verscheidenheid

Van Raad naar Beraad

Oecumene Æ het streven naar eenheid en samenwerking tussen de verschillen kerken Æ speelt zich af op verschillende niveauÍs. De Wereldraad van Kerken en de Nederlandse Raad van Kerken treffen regelmatig de landelijke publiciteit. Op plaatselijk niveau is er ook oecumene, die ingevuld wordt door de aanwezige kerken. In Amstelveen-Buitenveldert werken kerken van verschillende christelijke achtergronden met elkaar samen. Men wisselt ervaringen uit, discussieert over religieuze en kerkelijke aangelegenheden. De samenwerking tussen kerken biedt soms mogelijkheden om initiatieven te ontplooien, die parochie-gemeenschappen zelf moeilijk op zouden kunnen pakken. Het plaatselijke samenwerkingsverband van de parochies en kerkgemeenschappen in Amstelveen-Buitenveldert heet de Raad van Kerken Amstelveen Buitenveldert. Het aantal katholieke en protestants-christelijke gemeenschappen is wel erg groot. De afstand tussen de Raad en de verschillende gemeenschappen wordt vaak als groot ervaren om tot effectieve en concrete activiteiten over te gaan. Tijdens het conciliair proces in de tachtiger jaren bleek dat er beter gewerkt kon worden in kleinere verbanden. Zo werken de kerken van Buitenveldert samen in een beraad: Beraad van Kerken Buitenveldert. In Buitenveldert kennen we:
  • parochie de Goede Herder
  • Pelgrimskerk
  • onze Augustinusparochie
æ
Beraad van Kerken Buitenveldert
In dit Beraad vindt de meeste concrete oecumenische samenwerking plaats. De pastores hebben enkele keren per jaar een informeel samenzijn. Het beraad van kerken komt per jaar 10 avonden bij elkaar. Het beraad overlegt over de verschillende activiteiten die jaarlijks plaatsvinden. æ
Leren: winterprogramma
Op het gebied van de catechese brengen de kerken samen een programma: het bekende winterprogramma. In een aparte werkgroep worden verschillende interessante en leuke activiteiten rond geloof en cultuur geprogrammeerd. Elke kerk brengt de folder bij de parochianen en gemeenteleden. Door deze samenwerking is er een groter aanbod aan een groter publiek. æ
Vieren: vesperdiensten
Rond kerstmis, pasen en pinksteren houden de Buitenveldertse kerken gezamenlijke vesper-diensten: de eerste zondag van de advent, 3 dagen van de Goede Week (in de reformatorische kerken noemt men dit de Stille Week) en ³³n of twee dagen van het Pinksternoveen. De voorbereiding is soms door de pastores, dan weer door het Beraad. Bovendien worden de Buitenveldertse kerken bij de herdenking op 4 mei door het Beraad vertegenwoordigd. æ
Dienen: zorg voor de minste der mijnen
De zorg voor de naaste is een taak voor iedere christen en daarmee voor elke kerkgemeenschap. Alle kerken hebben daar een eigen invulling aangegeven. In een samenwerkingsverband krijgen de kerken soms mogelijkheden om de diaconale taak een invulling te geven. Sinds het conciliair proces is er in onze parochie aandacht voor de dak-en thuislozen in Amsterdam. We kennen een donateurs-actie voor het Stoelenproject; daarnaast ook inzamelingen van kleding en een maandelijkse plek van een Z-krant verkoper bij de uitgang van onze kerk. Ook is er een maandelijks gebed voor de dak- en thuislozen. Onze invulling van de leniging van de nood van de dak- en thuisloze verschilt soms van die van de andere kerken. Er worden twee-jaarlijkse maaltijden georganiseerd met en voor de thuislozen.
Het Beraad houdt een vinger aan de pols voor wat betreft de rol die de kerken kunnen spelen ten aanzien van het asielzoekerscentrum in Buitenveldert. æ
Wilt u meer weten over de oecumenische activiteiten van de St. Augustinus, neem dan contact op met de contactpersoon, dhr. G. Lindeman, tel. 6431601.