Diaconie in onze Augustinusparochie

PCI
Parochiele Caritas Instelling

Voor de financiële hulpverlening in de directe omgeving van onze parochie bestaat er de PCI. PCI staat voor parochiële caritas instelling. Het is een organisatie die voortkomt uit het armenbestuur in de tijden van grote sociale nood in ons land.
Onze huidige PCI houdt zich bezig met individuele hulpverlening voornamelijk op anonieme basis. Ook is de kerktelefoon voor een klein aantal medeparochianen erg wenselijk maar niet betaalbaar. Daar springt de PCI dan ook bij. De PCI beheert een klein eigen kapitaal en betaalt ativiteiten uit de opbrengsten daarvan.
In onze ingewikkelde en steeds veranderende maatschappij kunnen mensen ongewild buiten de verschillende ondersteunend draagvlakken van onze maatschappij heenvallen.
Kent u mensen in iemand die noodzakelijk materieel ondersteund moet worden: aarzel dan niet en breng dit onder de aandacht van de PCI. Dit kan bijvoorbeeld door een briefje in een gesloten envelop gericht aan de PCI te deponeren in de brievenbus van de pastorie.

De PCI-bestuur bestaat momenteel uit Bert de Winter, Max Koops en Theo den Blanken.
Als u meer wilt weten wat PCI eigenlijk is: klik dan hier.

Naast de individuele ondersteuning helpt onze PCI's ook financieel in situaties die onze parochie te boven gaan.
Zij draagt jaarlijks bij aan diaconale projecten van ons bisdom en aan diaconale projecten van dekenaat Amsterdam. Zij bekostigen daarmee projecten binnen ons bisdom Haarlem en ons dekenaat Amsterdam.

Bijdrage projecten in Bisdom Haarlem

Zoals vele andere PCI's in het Bisdom ondersteunen we diaconale activieiten in het Bisdom, die de parochiële grenzen of draagkracht te boven gaan. Wij houden als richtlijn voor het bisdom een bijdrage van 15% van onze inkomsten. In de afgelopen 4 jaar heeft eht Bisdom het Pauzement opgestart in Haarlam.
Gedurende 4 jaar heeft het bisdom aan deze opvang bij gedragen. Deze opvang is bedoeld voor mensen waarvan men voorziet dat er tijdelijk (een paar maanden) een opvang nodig is. In deze tijd kan voor de betrokkene het leven weer op orde zijn en kan deze zijn weg weer vervolgen. Het is de bedoeling dat na de ondersteuning van het bisdom, dit project door de gemeente Haarlem overgenomen wordt. Daarnaast draagt het bisdom bij aan Stichting Regenboog, de caritas van Bisdom Banja Luka en een hospice voor terminale patiënten in Hoorn. Daarnaast ondersteunt het bisdom de Amsterdamse diaconale projecten.

In 2006 is een start gemaakt met Vivatur: een jongerenopvangcentrum in Almere. Ook hier is het de opzet dat na een periode van 4 jaar de gemeente dit project doorzet. Jongeren, die dreigen te ontsporen krijgen begeleidng bij het zelfstandig wonen. Evenals het Pauzement in Haarlem is dit project in Almere vooral een 'helend project', dat 'erger' moet voorkomen.

samenwerking van PCI's in dekenaat Amsterdam

Aan de dekenale diaconie draagt onze PCI met 10 procent van haar inkomsten bij. De projecten in Amsterdam behelzen de ondersteuning van de werkgroep uitgeprocedeerde asielzoekers, het kerk- en buurtwerk en de ondersteuning van het allochtonenpastoraat.

Voor vragen of opmerkingen ben ik voor u beschikbaar.
Theo den Blanken
blanken5@xs4all.nl