locatie Augustinus interieur

Pater Noster, qui es in caelis

Onze Vader, die in de hemel zijt

Pauluskoor zingt Haydn’s Stabat Mater en de Nelsonmis

Op 25 november geeft het Pauluskoor Amstelveen voor het eerst sinds ruim 3 jaar weer een ‘echt’ concert. Voor een zaal die helemaal gevuld mag worden en met een volwaardig programma: voor de pauze het ontroerende Stabat Mater en daarna de feestelijke Nelsonmis, beiden van Joseph Haydn. Het koor is goed door de Coronaperiode heen gekomen. Er zijn in die tijd leden vertrokken, maar er zijn ook veel nieuwe leden bij gekomen, voor wie het de eerste keer zal zijn dat ze op het podium van de St. Augustinuskerk staan om deze prachtige muziek uit te voeren.

Philharmonia Amsterdam zorgt voor de begeleiding, solisten zijn Hanneke de Wit (sopraan), Martine Straesser (alt), Falco van Loon (tenor) en Frans Fiselier (bas).
Dat alles onder leiding van Marcel Joosen.
Haydn schreef het Stabat Mater in 1767, toen hij kapelmeester was in het paleis van de vorst Esterházy in Eisenstadt (Oostenrijk). Het stuk is genoemd naar de beginwoorden van het middeleeuwse gedicht Stabat Mater Dolorosa (De moeder stond bedroefd), waarin de gevoelens van Maria tijdens de kruisweg beschreven worden. Het stuk begint dan ook met een prachtig klagend motief dat zich in verschillende delen herhaalt.

De Nelsonmis, gecomponeerd in 1798, kreeg zijn naam toen admiraal Nelson het slot van de Esterházy’s bezocht en het werk te zijner ere werd uitgevoerd. De mis is groots en indrukwekkend van opzet, een feest om te zingen én om te beluisteren.
U kunt erbij zijn op aanstaande 25 november 2022 in de St. Augustinuskerk, Amstelveenseweg 965, 1081 JG Amsterdam. Aanvang 20.00 uur. Kaarten à €25,- te verkrijgen via https://www.pauluskoor.nl/.

Pauluskoor zingt Haydn’s Stabat Mater en de Nelsonmis