Panem nostrum quotidianum da nobis hodie;

Geef ons heden ons dagelijks brood;

Missie en Ontwikkelingswerk Amstelland (MOWA)

logo MOWAIn onze Heilige Mariaparochie spant een groep vrijwilligers zich in om projecten ten behoeve van missie en ontwikkeling in het buitenland op te zetten.

Zowel in de Veertigdagentijd als in de Adventstijd worden er acties georganiseerd. De ene keer wordt er aangesloten bij landelijke acties, maar het komt ook voor dat er projecten in de Derde Wereld zijn, die een ambassadeur in onze eigen parochie hebben.

Vastenactie 2023
Straatkinderen Congo

Vastenactie 2023: Straatkinderen Congo

Help met Chemin Neuf de straatkinderen van Kinshasa (Congo). U kunt uw gift in de kerk geven in de collectes of het bedrag overmaken op de rekening van de MOWA met nummer NL72 RABO 0382 3326 01 o.v.v. “Vastenactie Kinshasa”

Vastenactie: Straatkinderen Congo adventsactie Oekraïne 2022

Our Hearts for Ukraine

Adventsactie december 2022

Na de eerste 2 weken van de Advent in 2022 voor Hayat-e-Nau in het overstroomde Pakistan, is de actie in de tweede helft voor Our Hearts for Ukraine.

Sinds de inval van Rusland in Oekraïne februari dit jaar, zet Magda Lesiak zich in voor de vluchtelingen en slachtoffers van dit geweld. Lees meer hierover. Magda is tot haar vertrek terug naar Polen dirigente geweest van ons Nederlands liturgiekoor Tolle Lege. In Polen is het grootste deel van de vluchtelingen uit Oekraïne in Europa terechtgekomen. Dat is natuurlijk fijn, de culturen van Polen en Oekraïne liggen dicht bij elkaar. Maar de grote aantallen en de situatie maken het zwaar. Van vele vluchtelingen zijn er nog steeds familieleden in Oekraïne en velen van hen zelfs aan het front. De opvang zal nog lang duren. Magda is de actie Our Hearts for Ukraine in onze parochie gestart, en onze MOWA heeft besloten haar met het tweede deel van de Adventsactie te steunen. Het wordt immers een zware winter. We laten Magda even aan het woord:

In juni ging het laatste transport met onze vrijwilligers naar Oekraïne met de gevraagde benodigdheden. Voornamelijk medicijnen. Het transport ging naar de Lwow waar onze Oekraïense partners (ook vrijwilligers) een plek hebben om alle producten te kunnen opslaan. Daarna worden ze op aanvraag vervoerd naar het front waar wordt gevochten, de Donbas dus.
In jullie en augustus waren wij meer in Polen bezig om de vluchtelingen hier te helpen met werk zoeken. We hebben een project opgestart waar we jonge moeders met zeer kleine kinderen kunnen voorbereiden op werken in Polen. Het gaat om coaching en ook opvang van de kinderen. Dit is een zeer complexe kwestie omdat een groot deel van die vrouwen of weduwe zijn of simpelweg amper contact hebben met hun echtgenoot. Geen inkomen dus - alleen een zeer kleine vluchtelingenbijstand.
We wachten op dit moment op support van een grote stichting, maar dat is nog onzeker. Recent hebben we weer een vraag gekregen van onze Oekraïense contacten om het volgende transport met medicijnen te regelen. Het gaat voornamelijk om antibiotica en ontstekingsremmers. Oekraïense soldaten veroveren de door de afgelopen maanden door de Russen bezette dorpen en stadjes waar heel veel mensen behoorlijk ziek zijn en verwaarloosd.
Ook de mensen in de verzorgingshuizen waren daar zonder enige medische hulp, omdat er geen contact mogelijk was met de achterblijvende mensen onder de bezetting van de Russische agressor.
Hier zijn we dus momenteel mee bezig. Het verzorgen van medicijnen voor de bevrijde mensen en de soldaten die ze daar willen helpen.
Zo gaat het dus in het kort.
Wat de foto's betreft kijk ik even of we iets nieuws hebben. Omdat we nu meer met mensen werken vind ik foto's maken niet zo toepasselijk.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag
Met vriendelijke groet,
Magda
QR-code adventsactie Oekraïne